Alecto babyfoon met camera en projector (review)

Alecto babyfoon

Als je net ouder bent geworden dan kun je de hele dag naar je kindje kijken. Zo’n klein wonder en helemaal van jullie. Toch slapen ze in het begin ook veel en dan wil je ze graag in de gaten kunnen houden. Tegenwoordig zijn er hele mooie babyfoon’s met camerafunctie. Zo kun je je kleintje in de gaten houden als het lekker ligt te slapen. Wij hadden al wel ervaring met babyfoons van het merk Alecto, maar nog geen ervaring met een babyfoon die een camerafunctie heeft. Toen wij het aanbod kregen om er één te testen waren we meteen enthousiast. Ik vertel jullie graag over onze ervaringen met de Alecto babyfoon met camera en projector.

Alecto babyfoon

Het uitpakken en installeren

De Alecto babyfoon is heel gemakkelijk te installeren. De camera zet je op de kinderkamer en het bediendingscherm zet je op een veilige plek in de woonkamer. Bij ons is dat in de vensterbank. De stroomkabels voor de camera en het bedieningscherm zijn hetzelfde, alleen het snoer is niet super lang dus daar moet je even rekening mee houden. Onze zoon heeft boven zijn commode een plankje waar ik de camera op heb gezet. Zo heb ik hem goed in beeld als hij in bedje ligt. Doordat er een projector in de babyfoon zit is het zeker handig om de camera wat hoger te zetten, zodat de sterrenhemel goed geprojecteerd kan worden. Je kunt de camera ook op een statief zetten. De instellingen van het bedieningsscherm spreken eigenlijk voorzich. Bij het eerste gebruik stel je de tijd in en laat het openingsmenu je meteen wat handige functies zien. Het scherm is touchscreen en werkt heel gemakkelijk.

Onze gebruikservaring met de Alecto babyfoon met camera

We hebben deze Alecto babyfoon getest met onze zoon van 2 jaar. We hebben alleen ervaring met een gewone babyfoon, maar als je eenmaal het gemak van een camera hebt ontdekt dan is dit eigenlijk veel prettiger. Het gebruik van een camera geeft je als ouder een veilig gevoel. Geluid kan je namelijk niet altijd alles vertellen. Als het heel stil is, dan lijkt het of je kindje slaapt, maar stel dat dit niet zo is? Onze zoon kan namelijk ook een hele tijd wakker in bedje liggen, hebben we nu ontdekt. Sinds hij 2 is, hebben we gemerkt dat hij steeds meer streken krijgt. Zo haalt hij tegenwoordig de hele truckendoos open als hij naar bed moet: drinken, verhaaltje lezen, naar beneden willen, huilen, schreeuwen, “Mama bij mij zitten” etc. Sinds we een camera hebben kunnen we zien wanneer we echt even naar boven moeten of wanneer het gewoon een ‘schreeuw’ om aandacht is. Soms gaat hij staan en is hij erg overstuur. Dan gaan we hem toch even kalmeren, omdat hij zijn grote zus anders wakker maakt. Als hij alleen aandacht wil is het handig om de ‘terugspreekfunctie’ te gebruiken. “Ga maar lekker slapen schat, zal Mama het liedje nog even voor je aanzettten?” Dit is gemakkelijk en hij begrijpt dat wij beneden naar hem kijken. Meestal gaat hij dan meteen liggen.

Alecto babyfoon

v.l.n.r. Zijn middagslaapje, verhaaltje lezen met papa, papa legt hem in bed, lekker slapen en naar de sterren kijken met een liedje aan

Projector

De sterrenprojectie is bij ons een groot succes. Onze zoon is tegenwoordig helemaal geboeid door de maan en de sterren buiten, dus voor hem was het geweldig om nu in bedje ook naar de sterren te kunnen kijken. De sterrenhemel veranderd steeds, waardoor het leuk is en blijft om naar te kijken. In combinatie met een slaapliedje op de achtergrond viel ik ook bijna in slaap in de stoel op zijn kamer. Een zeer leuke toegvoeging.

Alecto babyfoon

De sterrenhemel schijnt boven zijn mobiel met olifantjes

Slaapliedjes en geluiden

Er zitten 19 slaapliedje en geluiden op de Alecto babyfoon. Dit is fijn, want onze kinderen zijn gewend om in slaap te vallen met een liedje uit de babyfoon. Er zitten mooie slaapliedjes op, maar ook klassieke muziek. Deze vallen beiden in de smaak bij onze zoon. Voor baby’s zitten er ook andere geluiden op, zoals het geluid van een hartslag, een fohn, een stofzuiger, de zee en fluitende vogels. Ik weet uit ervaring dat dit bij pasgeboren baby’s ook goed werkt, omdat het in de baarmoeder ook niet helemaal stil is. Wij hadden bij onze zoon een knuffel met deze geluiden en dit werkte heel goed.

Nachtlampje

Een nachtlampje vinden de meeste kinderen prettig en voor ons als ouder is het fijn dat dit al in de babyfoon zit. Het nachtlampje geeft een warm geel licht en de sterkte van het lampje is in de stellen in 3 verschilende standen. Onze zoon slaapt met het lampje op de laagste stand. Als hij in de nacht wakker wordt, dan weet hij meteen waar hij is en raakt hij niet in paniek.

Alecto babyfoon

Nachtlampje in de laagste stand

Wat vinden wij van deze Alecto babyfoon?

We hebben hem nu ongeveer 2 weken in gebruik en tot dusver kan ik jullie er de volgende voor- en nadelen over vertellen:

Nadelen:

• Het bereik in huis is prima, maar zodra we naar buiten lopen valt het signaal vrij snel weg. Hij zou het buiten tot 150 meter bereik hebben, maar dit vermoedelijk alleen zo in een open veld, want tussen huizen werkt hij helaas dan niet meer.
  • Als het donker is gebruikt de camera infrarood. Hierdoor kun je op zich goed zien in het donker, maar het beeld is niet meer haarscherp. Het is niet echt een nadeel voor ons, maar ik wilde het toch even benoemen.
  • De instellingen in het menu zijn alleen in het Engels. Het is voor de meeste mensen wel goed te begrijpen, maar jammer dat dit niet in het Nederlands kan worden ingesteld.

Voordelen:

• Het is prettig om je kindje te kunnen volgen als hij in bed ligt. Het geeft een veilig gevoel.
  • Er zitten veel liedjes en geluidjes op.
  • De sterrenprojectie is niet perse nodig, maar wel een erg leuke toevoeging. Als je kindje wat onrustig is, dan helpt het om lekker te blijven liggen.
  • Je kunt in de woonkamer de babyfoon bedienen. Liedjes en het lampje aan of uit. Je kunt ook verschillende timers instellen. Timers die de sterrrenprojectie en liedjes vanzelf uit laten gaan, maar ook een timer om de voedingen van je baby niet te vergeten.
  • De camera kun je zelf bewegen en inzoomen, zodat je je kindje altijd goed kunt zien.
  • Hij geeft de temperatuur op de kinderkamer aan en geeft een melding als dit te laag of te hoog is.
  • Er zit een terugspreekfunctie op waardoor je tegen je kindje kan praten als het in bed ligt. Erg handig.