Play Doh Dolle Doh Doh spel (review)

Vandaag laat ik jullie het Play Doh Dolle Doh Doh spel zien. Play Doh staat natuurlijk bekend om hun speelklei die in vele variaties te verkrijgen is. Ook hier in huis zijn de potjes klei van Play Doh voor kinderen vanaf 2 jaar een groot succes. Het Play Doh Dolle Doh Doh spel is geschikt voor kinderen vanaf 4 jaar. Het kan gespeeld worden met minimaal 2 en maximaal 3 spelers. Je hebt er 1 grote alkaline batterij voor nodig en deze behoort niet tot het standaard formaat batterijen. De batterij is niet inbegrepen, dus mocht je dit spel cadeau willen doen dan is het een tip om deze erbij te kopen zodat het spel ook meteen gespeeld kan worden. Ook dit spel was genomineerd voor speelgoed van het jaar 2014 in de categorie 4 & 5 jaar, maar het heeft helaas niet gewonnen.

Overzicht, Play Doh Dolle Doh Doh spelHet uitpakken

Het Play Doh Dolle Doh Doh spel zit in een vrolijke doos. Op de doos staat duidelijk vermeld dat dit spel in elkaar gezet moet worden door een volwassen. Bij het uitpakken van de doos kom je allerlei onderdelen tegen. Ik vond het daarom handig om eerst even de handleiding door te lezen. We zijn begonnen met de batterij. Deze kun je in de “standaard” doen, maar hierbij heb je wel een kruiskop schroevendraaier nodig. Daarna kun je de 3 gekleurde “armen” gemakkelijk van bovenaf in de “standaard” schuiven. Het oranje mannetje-potje kun je de in de “standaard” draaien. Zorg dat hij in de gleufjes valt en draai hem met de klok mee tot dat hij vastklikt. De armpjes van het oranje mannetje-potje kun je er gemakkelijk in klikken en als laatste bevestig je de deksel op het poppetje.

Om het spel te kunnen spelen heb je allemaal een klein potje klei nodig. Er zitten drie kleine potjes klei met de kleuren groen, paars en rood bij het spel inbegrepen. Voordat je kunt beginnen mag iedere speler 10 kleine balletjes draaien, zo groot als een knikker. Hiermee kun je straks gaan schieten. Als iedereen klaar is kun je de schakelaar aanzetten en beginnen. Potjes klei, Play Doh Dolle Doh Doh spel

Het Play Doh Dolle Doh Doh spel

De bedoeling van het spel is dat je zo snel mogelijk drie bolletjes Play Doh klei in het oranje mannetje-potje hebt geschoten. Maar dit is natuurlijk niet zo gemakkelijk, omdat het oranje-mannetje potje met zijn armen beweegt, de deksel open en dicht gaat en hij rond draait. Je moet dus op het juiste moment schieten om er een balletje in te krijgen. Pak een balletje dat je hebt gemaakt en leg het op de schieter. Als je van te voren geen goede balletjes hebt gemaakt, kun je de kneedtastische bolletjes-maker gebruiken. Die maakt mooie ronde bolletjes voor je. Als je een mooi bolletje hebt kun je gaan mikken op het potje. Het beste moment om te schieten is als je de maffe ogen van het oranje-mannetje ziet. Druk op de schietknop om het balletje weg te schieten.

Spel

Wat vonden wij ervan?

Het Play Doh Dolle Doh Doh spel is op zich niet moeilijk, maar je moet wel op het juiste moment kunnen schieten. Ik denk daarom dat de aanbevolen leeftijd van 4 jaar wel passend is. Je kind kan wel eerder kleien met Play Doh klei, maar dit spel vergt toch wat behendigheid. Onze dochter kon tijdens het spel wel meehelpen met het maken van de balletjes, of vormpjes maken met de vrolijke schieterarmen. Het spel levert veel plezier op, omdat je een competitie tegen elkaar speelt en je wilt natuurlijk winnen! Alleen als je iemand hebt die goed is in het mikken kan het spel wel snel afgelopen zijn. Na een aantal keren spelen gaat het spel dan vervelen, omdat er weinig variatie in kan worden aangebracht. Je zou eventueel het aantal balletjes van drie naar vijf kunnen verhogen, maar meer dan dit aantal passen er niet in het oranje mannetje. Zorg er wel voor dat je na afloop van het spel alle klei goed uit de onderdelen verwijderd, zodat je alles weer netjes op kunt bergen. Als ouder moet je dit zeker even controleren. Ook moet je even helpen met het uit elkaar halen van het spel en zorgen dat alles weer netjes terug kan in de doos. Dit is wel een gepuzzel, maar met een beetje geduld lukt het. Mocht je het Play Doh Dolle Doh Doh spel voor een lange tijd niet gebruiken dan raad ik je aan de batterij te verwijderen tegen het oxideren.

Spelen spelen, Play Doh Dolle Doh Doh spel Spel spelen, Play Doh Dolle Doh Doh spel

Conclusie

Als je kind gek is op kleien is dit een erg leuk spel. Zeker als je het met meerdere kinderen kunt spelen zal het veel plezier opleveren. Het spel is goed voor de fijne motoriek, bevorderd het reactievermogen en je kind kan tijdens het kleien zijn creativiteit kwijt.

Het Play Doh Dolle Doh Doh spel is onder andere verkrijgbaar bij bol.com voor €20,99

Voorkant spel, Play Doh Dolle Doh Doh spel

Is jouw kind ook gek op kleien met Play Doh klei? Wat vinden jullie van dit Play Doh Dolle Doh Doh spel?